söndag 22 maj 2011

Mina stickförsök

Alla delar som stickning och broderi fick vi prova på. Det var två delar i stickningen. Halvvantarna och så livtröjsärmar.


Halvvantarnas första del var något krånglig. Det var 4 trådar att hålla rätt på och så skulle man sticka krus. Detta innebar att det blev otroligt långa hoppor på baksidan och inte min favorit. Skulle nog göra det på lite annat sätt om jag skulle vilja använda denna tekniken.



En del av de äldre halvvantarna hade också broderier längst upp men inte alla.



Så var det då tröjärmsstickning också. Där jobbar men med i Floda en tråd av varje färg och när det är längre partier binder man varannan tråd för att få ett diagonalt utseende.



Denna tekniken behärskade jag bästa av allt vi gjorde denna helg. Min början på ett prov ser ut så här.



3 kommentarer:

Marias garnhändelser sa...

snyggt, snyggt och tackar för att du delat med dig av din helg:-)

Elanit sa...

Hej!

Jag vill bara tacka dig för att du delar med dig av din kunskap! Själv fuskar jag ju i den här nischen av stickvärlden, men jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med, så om du vill berätta mer så blir jag jätteglad!
Vackra bilder också!

Hälsningar Helena/ Elaknit

Maria sa...

Vad mycket fint du har hunnit med! Jag blir jätteimponerad! Såg bilder på dig från ett grillkalas med Sticka. Ni såg ut att ha det hur mysigt som helst. Ha en bra vecka!

Kram Maria