lördag 11 juli 2009

Sista kurserna

Sista dagen med kurser började jag med att ta en kurs med Chose. Hon är en välkänd lärare och anses vara en stickguru i Japan.

Hon lärde oss lägg upp med en osynlig uppläggning, sticka flätor utan flätsticka, sydd avmaskning. Sedan var det även förkortade varv.

Efter middagen tillbringade jag tillsammans med Midori Nishida. Hon lärde oss att virka blommor och bär med tunn tråd och pärlor.

Visst är de underbara fina??? Så fort det gick för henne att virka dessa. Mina försök blev inte riktigt lika bra.


Detta är mina små taniga försök att virka dessa saker. Skall försöka att öva lite mera för att få bären fina. Midori hade ett så underbart härligt virkat halsbarn och ett sådant skulle jag också vilja ha.
Övning kanske ger färdighet. Införskaffade Midoris båda böcker. Den ena var dock väldigt svår att få tag i.

7 kommentarer:

Ulla sa...

Mycket intressant.Använd hon "sytrådstnn" tråd eller...?
Värt att fortsätta med för de kan vara en fin dekoration på något stickat eller virkat eller som smycke.
Ulla

Eva i Stäket sa...

Jättekul att läsa om alla kurserna! Det verkar ha varit ett fint symposium!!

Garntrollet sa...

Jag tycker att dina är är jättefina! Låter som underbara dagar i Japan!

Garntrollet (igen) sa...

Dina bär, ska det vara :-)

Linda sa...

Ni måste ha haft riktigt trevligt.
Kul ide med att virka.
Kramizar Garnängeln

Inger sa...

Underbart att få läsa om dina dagar i Japan.Vilken upplevelse!

Smycka sa...

GUD så vackert! DET önskar jag att jag också kunde göra!

Ulrica =o)